28. touko, 2019

Harrastetaan ja kuntoillaan

Edellisessä blogissani kerroinkin harrastajista ja heidän harrastuksistaan. Hyvin useasti käy niin, että asiasta innostutaan, mutta into lopahtaakin varsin pian. Yksi suosittu ja nopeasti tuloksia tuottava harrastusmuoto, monesti sen kesto huomioon ottaen, on kuntosalikäynti. Joulun jälkeen havaitaan, että ompas taas tullut kiloja, vaikka ne on siinä olleet vuosikausia. Ei muuta kuin selaamaan kuntosalien sivustoja ja sieltä löytyykin erikoistarjouksella, niin kuukausi- kuin vuosikorttejakin.

Sitten urheiluliikkeeseen ostamaan tossut, juomapullo, urheilutrikoot, joista hieman huononäköisempikin huomaa, että kuntosali tuli tarpeeseen. Unohtaa ei myöskään sovi bluetooth  stereovastamelukuulokkeita, eikä varustevyötä, että saa hipasupuhelimen mukaan ja musat soimaan. Jos haluat opastusta, voit ottaa personal trainerin, joka teetättää sellaiset temput, ettet ole parhaimpina nuoruusvuosinakaan niihin yltänyt. Samaan hintaan saat ruokavalioon ohjeet ja kerrotaan montako kiloa vattan-nahkas on liikaa .

Ja sitten salille vääntämään. Ei hätää, siellä on muitakin samaan aikaan innostuneita pilvin pimein, epätietoisina katselemassa mikä olisi sellainen yksinkertaisempi vempain. Vanhat konkarit, nuo oman aikamme Schwarzeneggerit  sitkuttavat rautaa ylös kuin tulpatonta mopoa polkien, samalla silmäkulmasta vilkuillen, että näkeehän kaikki. Fitnessnaiset kääntelevät miukeissa trikoissaan mitä messevämmissä urheilullisissa asennoissa niin, että vanhempaakin jäärää heikottaa.

No, muistelet että nuorena apulantasäkki  (40kg) nousi keveästi ja siinä sai naapurikylän morsiankin vielä päällä istua. Joten 40 kg tankoon ja näyttämään kuinka homma hoidetaan. Pieni yllätys tulee siinä, että naama kyllä menee vinoon, mutta tanko ei hievahdakaan. Ei auta muu kuin ympärilleen vilkuilematta vaivihkaa pienentää painot heti reilusti kaikkein pienempään. Vettä pitää muistaa juoda joka välissä, uudesta pullosta. Älykellon namiskoita voi myös teatraalisesti hieman hipelöidä, vaikkei siitä mitään ymmärtäisikään.

Sitten vuoroon vatsapenkki. Suositeltavaa ei ole syödä luumukiisseliä ennen salille menoa. Tässä lajissa se voi kostautua. Sitä pääset muutaman kerran. Näin homma jatkuu eteenpäin. Parin päivän päästä olet niin kankea ja paikat kipeänä, ettet kunnolla liikkeelle pääse. Helmikuun loppupuolella huomaatkin jo olevasi todella freshissä kunnossa ja kuntosalia ei enää tarvita. On muitakin kiireitä.

Ps. Blogin kuvassa eräs mies on saanut 50 vuotislahjaa ”huolella” laitetun Zetor 25 A traktorin. Tuossa se on lojunut vuosikaudet. Mitähän hyvää tarkoittaneet ystävät mahtavat tuumata esityksestä, kun ohi ajelevat.